Serghei Prokofiev (VIVA 15)
Librăria Enescu (&Online) | Stoc suficient |
Caravana Librăria muzicală | Indisponibil |
Librăria Porumbescu | Indisponibil |
În prima jumătate a secolului XX, compozitorul rus Serghei Prokofiev (1891 – 1953) atrage atenţia prin „traseul” foarte sinuos al creaţiei sale. Dintr-o artă modernă (în deceniul al doilea), muzica lui se metamorfozează într-o artă înregimentată politic, realist-socialistă (începând din anii '30), care atinge inclusiv faza jdano- vistă (1946 – 1953). Biografia compozitorului nu e mai puţin complicată: traversează revoluţia bolșevică, cele două Războaie Mondiale, într-o Rusie condusă, pe rând, de ţarul Nicolae al II-lea, de Lenin și de Stalin. Imediat după Revoluţia din 1917, Prokofiev alege să părăsească Uniunea Sovietică și să se stabilească în SUA, apoi în Germania și în Franţa. Până la urmă, în 1936, se reîntoarce în Uniunea Sovietică, iar hotărârea îi va marca iremediabil destinul și creaţia. Câteva aspecte controversate atrag atenţia oricui își îndreaptă mai atent privirea asupra întâlnirii muzicii sale cu ideologia. • De ce a acceptat Prokofiev, în timp ce se afla la Paris, comada unui balet – Pasul de oţel – despre „realităţile noi” ale Rusiei sovietice, pe care încă nici nu le cunoștea? • De ce prima versiune a baletului Romeo și Julieta, după tragedia lui Shakespeare, a fost concepută iniţial cu happy-end? • De ce o poveste aparent naivă, Petrică și Lupul, explicată însă de compozitor ca o parabolă a luptei dintre URSS și Germania hitleristă, i-a trezit interesul lui Walt Disney, la Hollywood, pentru realizarea unui desen animat? Radiografierea evoluţiei gândirii sale muzicale, pe care o propune volumul de faţă, poate oferi câteva răspunsuri la aceste întrebări și la multe altele. Florinela Popa