Nocturniana - Fantezie dupa Nocturna in Re bemol major de Chopin
Librăria Enescu (&Online) | Stoc suficient |
Librăria Porumbescu | Stoc limitat |
Caravana Librăria muzicală | Indisponibil |
Pentru 2 și 3 piane
Lucrarea Nocturniana este o parafrază după Nocturna op. 27 nr. 2 în Re bemol major de Frédéric Chopin. Versiunea originală, scrisă în anul 2010 cu ocazia bicentenarului nașterii compozitorului, a fost concepută pentru trei piane și interpretată în primă audiţie absolută în cadrul Festivalului internaţional Chopin 200 organizat de Centrul de Excelenţă al Universităţii Naţionale de Muzică din București cu sprijinul Institutului Cultural Polonez. În anul 2013 am realizat o versiune pentru două piane pe care am înregistrat-o împreună cu
pianista australiană Tamara Smolyar și care figurează pe albumul publicat de Toccata Classics (Londra) în anul 2019.
Muzica adâncește, într-o viziune modernă, ideea poetică de „noapte atemporală” asociată genului muzical cultivat de Chopin, „nocturna”. Am abordat elemente din Nocturna op. 27 nr. 2 de Chopin într-o manieră orchestrală, prin amplificarea registrelor. Lucrarea se compune din trei secţiuni. În prima și ultima secţiune, peste frazele originale de început ale nocturnei lui Chopin care evoluează în registrul mediu, sunt suprapuse încă două straturi: unul care sugerează dantela ornamentală de tip belcanto prezentă în lucrările lui Chopin
(registrul superior) și celălalt care introduce gonguri imaginare (registrul grav). În secţiunea centrală, am creat un contrast printr-o scriitură pianistică virtuozică bazată pe alte motive tematice ale nocturnei originale, culminând cu introducerea a douăsprezece acorduri puternice care sugerează un orologiu uriaș de bronz care anunţă miezul nopţii (referire la versul lui Eminescu: „Se bate miezul nopţii în clopotul de-aramă…”). Momentul aduce în scenă păsările nocturne ale lui Messiaen, reprezentate de figuraţii specifice în stil oiseaux, și amintind de Simfonia Turangalîla, partea a VI-a, Jardin du sommeil d’amour. Lucrarea reunește elemente muzicale și poetice, ca într-un „vis nocturn”.
Livia Teodorescu-Ciocănea